Περιγραφή
«Χαρακτήρες»: Τριάντα σύντομα σκιαγραφήματα ανθρώπινων αδυναμιών και λανθασμένης συμπεριφοράς όπως αυτή εκδηλώνεται στην καθημερινή ζωή ή σε ιδιάζουσες περιστάσεις. Ενδεικτικά: Ο κόλακας, ο φλύαρος, ο καυχησιάρης, ο τσιγκούνης, ο ραδιούργος, ο αγροίκος κ.ά.
«Περί ευσεβείας»: Ηθική πραγματεία με αποσπασματική μορφή. Παραδείγματα.
«Περί λίθων»: Φυσιογνωστικό έργο στη χορεία αυτών που μελετούν ζητήματα του περιβάλλοντος. Ποικιλίες, είδη και χαρακτηριστικά των ορυκτών.
«Περί πυρός»: Η φωτιά, μελέτη της φύσης της αυτοτελώς και εν σχέσει προς τα άλλα απλά στοιχεία. Αριστοτελικές επιδράσεις.
Ο τόμος περιλαμβάνει το πρωτότυπο αρχαίο ελληνικό κείμενο, απόδοση στα νέα ελληνικά, εισαγωγή και σχολιασμό.
Ο Θεόφραστος (4ος–3ος αι. π.Χ.), φιλόσοφος από την Ερεσό της Λέσβου, υπήρξε ένας από τους πιο σημαντικούς συνεχιστές της αριστοτελικής φιλοσοφικής παράδοσης και κεντρική μορφή της σχολής του Περιπάτου. Γεννήθηκε περίπου το 370 π.Χ. και σπούδασε στην πλατωνική Ακαδημία, όπου ανέπτυξε στενή φιλική και επιστημονική σχέση με τον Αριστοτέλη. Μετά τη φυγή του Αριστοτέλη από την Αθήνα το 323 π.Χ., ο Θεόφραστος τον διαδέχθηκε ως διευθυντής της σχολής του Περιπάτου, αναλαμβάνοντας την καθοδήγηση πλήθους μαθητών και τη διατήρηση της παράδοσης της αριστοτελικής φιλοσοφίας.
Κατά τη διάρκεια της διεύθυνσής του, δίδαξε σημαντικούς μαθητές όπως ο Μένανδρος, ο Δημήτριος Φαληρέας και ο Δείναρχος, επηρεάζοντας βαθιά την πνευματική και φιλοσοφική ανάπτυξη της εποχής. Τα έργα του, τόσο θεματολογικά όσο και ως προς τους τίτλους τους, αναδεικνύουν τη στενή συνέπεια και αφοσίωση στον Αριστοτέλη, ακολουθώντας την παραδοσιακή προσέγγιση της φυσικής φιλοσοφίας, ηθικής, λογικής και επιστημονικής παρατήρησης που χαρακτήριζε τον δάσκαλό του.
Ο Θεόφραστος πέθανε το 287 π.Χ., σε προχωρημένη ηλικία, αφήνοντας πλούσια κληρονομιά στη φιλοσοφία, τη φυσιογνωσία, την ηθική και τη λογική, ενώ οι αναλύσεις του συνεχίζουν να αποτελούν αναφορά για φιλόσοφους, ιστορικούς της φιλοσοφίας, ακαδημαϊκούς και σπουδαστές της αρχαίας ελληνικής σκέψης. Η επιστημονική του ακρίβεια και η παιδαγωγική του προσέγγιση τον καθιστούν κεντρική προσωπικότητα για όσους μελετούν τον Αριστοτέλη, τη σχολή του Περιπάτου και την κλασική ελληνική φιλοσοφία.